motortriphans.reismee.nl

tot in Mali

De kleuren van de natuur veranderen steeds opnieuw. Van grauw,grijs naar grijs>groen, dan naar geel>groen, en doorrijdend naar Senegal wordt het steeds groener.

ook de mensen vanaderen van kleur: van donker met tulbanden en woestijnlooks nu naar zwartere mensen met veel kleurige kleding en die een stukje vrolijker lijken.Nu is Senegal behoorlijk ontwikkeld, de wegen zijn prima, alleen de grenspassage van Mauretanie en Senegal is triest. We hadden al een visum voor Mali gehaald dus die grenspassage kostte slecht een uur of 3. Daarna maar weer een keertje wild kamperen, heerlijk, en de volgende dag in het eerstvolgende dorrpje ontbijten. Onder toeziende ogen van 50 kinderen en even zoveel volwassenen eten we een stokbroodje met ei en ui, mierzoete koffiee en gaan we richting Bamako. Bert heeft daar een adresje, de sleeping camel, en inderdaad is dat een goeie keus. Ze hebben heerlijke cheesseburgers en ook koud bier. Veel UN mensen en ambassadewerkers komen hier eten of eventjes verkoeling zoeken. Dicht in het centrum en toch een oase.

Vandaag zouden we een visum voor Ghana gaan halen maar dat is niet meer mogelijk. Nu hebben we gelijk een probleem want in Ghana moeten we een visum zien te regelen voor Congo. Gauw naar de ambassade van Burkina Faso waar we wel een visum voor krijgen en u maar hopen dat we in Burkino alsnog een visum voor Ghana kunnen krijgen. Er zijn trouwens ook nog visa nodig voor Benin, Togo en Nigeria. Angola zou later kunnen, Cameroen is nog niet bekend en Namibie en Botswana zouden vrij zijn van visumplicht. Probleem is dat de regels kennelijk nogal eens veranderen.Prijzen ook trouwens, want voor een visum voor Congo vragen ze maar liefst 170 euro pp.Het blijven spannende zaken. Van Kerst is weinig te zien, op een enkele kerstman na in eenshop in Bamako.

Mali is een stuk mooier dan verwacht, Bamako geen slechte plek om te moeten wachten op alle visa.We kunnen er maar 1 per dag aanvragen want je moet je paspoort inleveren natuurlijk. Europese Unie heeft soms ook zo z;n voordelen.

Ik hoop vanavondof vannacht wat foto;s te kunnen uploaden, het internet is hier onnoemelijk langzaam en iedereen probeert natuurlijk van alles via die verbinding te verzenden. Wie weet l;ukt het en vooralsnog Goeie feestdagen voor allemaal.

Ria

Hoi hans en raoul
Wij wensen jullie hele fijne kerstdagen en een goede jaarwisseling op een andere manier dan jullie gewend zijn maar jullie zullen het best gezellig hebben veel plezier nog Gerard en ria